atlas of the universe

naslov: Atlas of the Universe
autor: Patrick Moore
opis: tvrdi uvez, 288 stranica, engleski jezik
izdavac: George Philip LTD., 1999.

Ova knjiga je koncipirana kao enciklopedija o astronomiji. Bavi se raznim podrucjima astronomije na nacin koji je razumljiv nekome tko ima barem nekakvog pojma o astronomiji. Knjiga nije pisana previše strucno i autor se ne služi pojmovima koje prosjecni srednjoškolac ne bi mogao shvatiti. Potrebno je, doduše, poznavanje nekih engleskih pojmova koji se cesto koriste u astronomiji, ali jednom kada se to savlada, tekst je potpuno razumljiv. Ucenicima osnovnih škola možda ce pri citanju zatrebati rjecnik, ovisno o tome koliko poznaju engleski jezik.

Tekstovi su rasporedeni u 7 cjelina. Prvi dio se bavi povijesti astronomije i modernom astronomijom, drugi Suncevim sustavom, treci Suncem, cetvrti zvijezdama, peti Svemirom. Posljednji dio daje prakticne savjete pocetnicima, a predzadnji dio donosi zvjezdane karte opisujuci usput konstelacije i zanimljivosti u njima. Posljednji je dio najkraci i nece puno pomoci pravom pocetniku. Stoga preporucam da savjete ipak potražite u nekoj drugoj knjizi. Ova knjiga tocno je podijeljena na tematske clanke, tako da se može procitati tocno ono što se traži. Vjerojatno je necete citati od korica do korica, vec cete u sadržaju naci što vas zanima i procitati baš to. Teme nisu samo one klasicne kao Mars, Venera, Jupiter ili slicno, nego postoje clanci koji se bave nekom specificnom zanimljivošcu, nedavnim važnim astronomskim dogadajem ili misijom. Sve je potkrepljeno velikim brojem fotografija u boji ili crteža. Radi se uglavnom o fotografijama Voyagera, HSTa ili nekog velikog svjetskog observatorija. Amaterskih fotografija baš i nema mnogo. U poglavlju o planetima vrlo su zgodni dijagrami na kojima je planet nacrtan u realnom odnosu velicina prema Zemlji. Postoje i tablice u kojima su navedeni najvažniji podaci o planetu, tako da ih ne morate tražiti u tekstu. Svida mi se što su u poglavlju o konstelacijama najzanimljiviji su objekti izdvojeni u tablicama, a ne svida mi se da tu nema skica ili amaterskih fotografija, tako da pocetnici ne znaju što mogu ocekivati kada pogledaju kroz teleskop.

Sami clanci su pisani jednostavnim jezikom i lako se shvacaju. Jedino zamjeram što nigdje, osim u pojmovniku koji se nalazi na samom kraju knjige, nisu objašnjeni pojmovi kao što su crveni pomak, Dopplerov efekt, teorija relativnosti, Messierov katalog. To znaci da je potrebno barem nekakvo predznanje da bi ova knjiga bila maksimalno iskoristiva. Moore donosi mnogo preciznih podataka, ali ih dobro interpolira u tekst, tako da nemate osjecaj da ih ima puno. Clanak obicno pocinje nekom anegdotom iz povijesti, filozofskim pitanjem ili prakticnim savjetom o promatranju, a zatim autor paragraf po paragraf opisuje zanimljivosti i fizicka obilježja odabrane teme. Neke se zanimljivosti mogu naci i u komentarima slika. Nigdje nema nikakvih formula, ni previše fizike.

Kao zakljucak, mislima da je ova knjiga namjenjena onima koji vole mnogo cinjenica, informacija i podataka, ali se ne žele zamarati fizikom i detaljima kao što su uzroci i posljedice. Knjiga nije za nekoga tko se tek poceo zanimati za astronomiju jer ipak nije toliko opcenita. Ona je odlican prirucnik kada želite saznati nešto opcenito o nekom specificnom objektu ili pojavi. Preporucam je prvenstveno onima koji se žele baviti astronomijom, a previše ih ne interesira fizika. Oni koji vole fiziku, kao i potpuni pocetnici, neka ovoj ocjeni oduzmu dva boda.

ocjena: 9/10

Mislav Baloković, <1.2.2004.

atlas of the universe