budućnost svemira i drugi eseji

naslov: Budućnost svemira i drugi eseji (izvorno: Black holes and baby universes and other essays)
autor: Stephen W. Hawking
opis: 192 str., tvrdi uvez, prijevod na hrvatski s engleskog: Darko Brdarić i dr.
izdavač: Izvori (Zagreb), 1997.

hawkingova "budućnost svemira" u hrvatskom izdanju

Kako i sam naslov govori knjiga nije napisana u cjelini, već se sastoji od više eseja. Nemojte da vas naslov zavara, ne znam zašto je stavljen naglasak na "budućnost svemira" kada je svaki esej zaseban, to jest mogu se čitati odvojeno. Ima ukupno četrnaest eseja. Kao što je rečeno u samom predgovoru, knjiga je sastavljena od eseja pisanih u različitim vremenima i za različite prilike, pa se tako neke stvari ponavljaju. To ponavljanje ne bih možda niti primijetio da nisam pročitao piščevo upozorenje u predgovoru, dakle ono nije tako drastično da bi vas moglo zamarati u čitanju.

Prva dva eseja su zapravo kratka autobiografija napisana za potrebe predavanja o bolesti motornih neurona, koju ima i sam Hawking. Treći esej govori o Hawkingovim iskustvima s bolešću (ALSom). Sljedeći esej govori o odnosu javnosti prema znanosti, a napisan je za potrebe govora prilikom preuzimanja nagrade. Taj esej dolazi kao uvod prije članka o "Kratkoj povijesti vremena" - Hawkingovoj najpoznatijoj knjizi te najpoznatijoj popularno - znanstvenoj knjizi uopće. Nadalje se bavi fizikom i kozmologijom, od šestog do trinaestog eseja. Ti su eseji također prvobitno bili članci, govori ili predavanja. Hawking u tim esejima zadire u klasična pitanja moderne fizike; crne rupe, teorije svega itd. Na kraju tu je i četrnaesti esej. To je ustvari razgovor iz jedne radijske emisije. U toj radijskoj emisiji dolaze različiti ljudi i kroz razgovor, koji obično traje 40 - tak minuta, odlučuju o sedam glazbenih ploča, jednoj luksuznoj stvari te jednoj knjizi koje bi ponijeli na pusti otok. Emisija s Hawkingom je bila posebna (božićna) i trajala je oko sat i pol.

Ja sam pročitao knjigu jer mislim da mi nije na odmet pročitati niti jednu knjigu takvog sadržaja i mogu reći da sam uživao čitajući. Knjigu mogu preporučiti širem krugu publike. Oni koji se bave fizikom, na bilo koji način, trebali bi je pročitati kao mišljenje jednog od najvećih teorijskih fizičara današnjice. Za one koji nisu upućeni u fiziku to bi svakako moglo biti poučno štivo. Još jedan razlog koji ide u prilog čitanju ove knjige jest taj da bi bilo koji esej koji vas zanima moglo pročitati neovisno o ostatku knjige.

ocjena: 7/10

Nikola Maslać, <1.6.2004.

budućnost svemira i drugi eseji