kozmos
-

naslov: Kozmos
autor: Carl Sagan
opis: tvrdi uvez, prijevod na hrvatski

Kozmos je knjiga o općoj astronomiji s laganom dozom filozofskih razmišljanja, da to tako kažem. Ima vrlo zanimljivih asocijacija i razmišljanja na temu putovanja u vremenu i prostoru, pa onda na temu putovanja brzinom svijetlosti i što bi dogadalo kad bi mogli putovati tako velikom brzinom, te mnogo drugih tema poput mogućeg života u svemiru i kako bi to moglo izgledati. Knjiga se uz to bavi i ozbiljnijim temama, te se tako može naći i informacija o astronomskom znanju starih (drevnih) naroda, ali i o razvoju astronomije i znanosti vezanih uz nju od njihovih početaka do danas. Tako su u knjizi objašnjeni i nastanci teorija i zakona poput Keplerova tri zakona, Einsteinovih zakona o brzini svijetlosti, Newtonovih o gravitaciji i mnogih drugih zakona vezanih za svemir i objekte unutar njega. Knjiga je pisana u duhu općenitosti tako da bi se onaj tko čita ovu knjigu kao neku stručnu knjigu o astronomiji mogao razočarati, a uostalom naslov sam po sebi već odaje općenitost knjige. Autor se dotakao svih tema vezanih uz svemir i objekte unutar njega uz male diverzije u obliku povijesnih činjenica vezanih uz neke znanstvenike i njihove živote, te na primjer uz temu ljudskog pamćenja i mogućnosti shvaćanja. Ipak, autor ostaje dosljedan pravoj temi i ne odlazi previše u detalje.

Smatram da je knjiga vrlo dobro štivo svima koji se namjeravaju baviti astronomijom i početnici su u toj znanosti, te pokazuju zanimanje za nju ova knjiga vam može samo još više probuditi zanimanje za astronomiju. One malo stručnije knjiga ne bi naučila ništa novoga o zvijezdama i inim temama, ali ima za pružiti puno zanimljivih pogleda na svijet kakav bi bio da živimo negdje drugdje i da su zakoni fizike malo drugačiji. Ima i zanimljivih pogleda u vezi sa nekim astronomskim i fizičkim zakonima. Knjiga uz to obiluje slikama, pomoćnim grafovima i fotografijama čiji asortiman popriličan. Knjiga je prilično intrigantna i zanimljiva.

ocjena: 9/10

Damir Andrašević, <1.4.2004.

kozmos