stardust

naziv: Stardust
autor: John Gribbin
izdavač: Penguin Books, 2001.
opis: meki uvez, 198 stranica (7 u boji), engleski jezik, cijena: 12$

Autor ove male knjižice (198 stranica) odlučio je ispričati priču o porijeklu materije i odgovoriti na pitanje koje sve nas zanima : od kuda potječu atomi od kojih smo svi mi napravljeni? Kao što sam kaže, svi smo mi sačinjeni od svemirske prašine stvorene u zvijezdama. Zvijezde vrše fuziju čime nastaju sve teži i teži elementi, a oni najteži nastaju jedino unutar kolosalnih nebeskih eksplozija - supernova. Nastali elementi rasprostiru se Svemirom, a iz njih se stvaraju druge strukture - među njima i sam čovjek. U knjizi ćemo o ovakvim procesim saznati vrlo mnogo. Obrađeno je sve od Velikog Praska i nuklearne fuzije do supernova. Temeljni je motiv knjige zapravo način na koji je nastala materija potrebna za početak ali i uzdržavanje života kakvog mi trenutno poznajemo. Zato se posebno pažnja pridodaje četirima elementima akronima CHON (ugljik, vodik, kisik i dušik). Kroz njihovu ćemo sudbinu već u samom početku saznati nešto o povijesti, ali i trenutnim saznanjima o samoj materiji. Tako npr. pratimo priču o sve dubljem razumijevanju strukture atoma od jednostavne grčke vizije sve do dinamične slike kakvu smo danas upoznali. Kroz knjigu su protkane brojne anegdote koje su vrlo zabavne. Upravo zbog njih nemamo dojam da čitamo nekakvu dosadnu školsku knjigu nego nešto mnogo, mnogo zabavnije. Jeste li znali da je prilikom eksplozije suprenove 1987A kroz svaki cm2 prošlo 10 milijardi neutrina? Općenito, ton knjige je vrlo popularan bez ijedne jednadžbe ili grafa. Čak i ako se diskutira o malo kompliciranijem pojmu on je prethodno temeljito i na jednostavan način obrađen. Zanimljivo je da je autor posebnu pažnju posvetio znanstvenicima zaslužnim za obrađena otkrića. Tako ćemo uz neku teoriju saznati točno tko ju je i kako pronašao. Istina, neće nam reći krsno ime znanstvenikove majke ali ide u dovoljno detalja da ih "osobno" upoznamo. Ovo je iznimno efektno jer dobivamo smisao za kontekst, povijesni tijek i poteškoće u istraživanjima. Tekst je većim dijelom vrlo čitljiv i zabavan, a stil pisanja je lako razumljiv. Doduše, postoji mali broj dosta tehnički nastrojenih dijelova zbog čega će neki ove dijelove vjerojatno i preskočiti.

Knjiga je meko ukoričena. Tiskana je crno - bijelo na osrednjem, žutom papiru, a u sredini se nalazi 7 stranica u boji koje tematski nisu povezane s tekstom. One prikazuju tipične portrete Svemira snimane velikim svjetskim teleskopima. Sve u svemu preporučio bih ovu knigu svakome tko želi pročitati neku dobru "Svemirsku priču" zanimljivo i relativno dinamično zapakiranu. Neće vam otkriti smisao života, budućnost Svemira, a vjerojatno vas neće ni posebno snažno zaokupiti, ali će vas ipak neko vrijeme zabaviti.

ocjena: 6/10

Mario Pallua, < 1.8.2004.

stardust