universe

naslov: Universe
autori: Kaufman, Freedman
opis: 823 strane, meki uvez, u boji, engleski jezik
izdavač: W. H. Freeman and Company New York (2000.)

Knjiga Universe je koncipirana kao čitanka za korištenje u nastavi, ali nema razloga zašto ju svatko ne bi koristio samostalno. Namijenjena je za korištenje na faksu, ali kao odvojen kraći tečaj i ne u sklopu glavnog studija. Zato je izrazito iscrpna, pokrivajući baš sva područja astronomije (oslonac je na teoriji, ali ima mnogo praktičnih vježbi), ali u isto vrijeme i potpuno razumljiva. Ono što je većini nas koji nismo studirali matematiku jako važno je što ne koristi nikakvu posebno tešku matematiku, pa će biti razumljiva svakome sa, čak i nedovršenom, srednjom školom. Korisno je malo početno znanje, ali i bez njega se može proći kroz knjigu. Odlično je da formule nisu dio glavnog teksta nego su objašnjene u posebnim odlomcima pa se netko koga matematika ne zanima može opustiti i nesmetano čitati.

Najviše mi se svida što je knjiga potpuno "user friedly". Ne pokušava mistificirati stvari nego ih objašnjava na potpuno logičan naćin, a teže ili manje razumljive pojmove dodatno objašnjava u posebnim okvirima. U tu svrhu služi se paragrafima "upozorenje" i "analogija" koji su vrlo korisni u objašnjavanju čestih pogrešaka. Osim toga tzv. "alati astronoma" posebno objašnjavaju metode mjerenja i korištene formule, a imaju i riješen praktični primjer... Knjiga je podijeljena na četiri poglavlja: uvod u astronomiju, planeti i mjeseci, zvijezde i zvjezdana evolucija te galaksije i kozmologija. Kroz ova poglavlja čitatelj se upoznaje sa svim zamislivim područjima astronomije. Poglavlja su podijeljena manje cjeline (npr. Venera) koja nakon svojeg iscrpnog teorijskog dijela imaju vrlo koristan dodatak. On se sastoji od ponovnog kratkog objašnjenjem najvažnijih ideja, pitanja za ponavljanje, naprednijih pitanja (najčešće zadataka), tema za diskusiju, projekata za promatranje ili mjerenje i popisa knjiga i web stranica na kojima se mogu naći dodatne informacije o toj izabranoj temi. Knjiga je prepuna prekrasnih fotografija sa najvećih svjetskih teleskopa. Poseban je naglasak stavljen na prikazivanje fotografija raznih valnih duljina, a ne samo vizualnih. Tako možemo gledati vulkane na Veneri u radio valovima ili Sunce u X - zrakama ili ultraljubičastom području, što je rijetko prikazano u drugim slicnim knjigama. Prisutne su i mnoge skice i dijagrami koji su pregledni i lako razumljivi. Knjiga je potpuno pregledna. Kako bi spriječili dosadu čitatelja autori su ubacili mnoge povijesne anegdote i zanimljivosti. Osim toga možemo pročitati i 7 eseja poznatih svjetskih znanstvenika, ali i amaterskih astronoma (npr. Alan Hale koji je pronašao poznati komet Hale-Bopp piše o pronalaženju kometa). Dodatan je bonus na vec izvrsnu knjigu CD sa planetariumom Starrynight i Universe 5.0 sa mnogo interaktivnih vježbi, slika i filmića.

Kao zaključak rekao bih da je Universe idealna knjiga za svakoga sa većim i ozbiljnim interesom za astronomiju. Za nekoga koga astronomija zanima samo površno knjiga ce biti preopširna i samo ce biti frustriran. Naravno, svatko može čitati samo odabrana poglavlja, ali onda se djelomično gubi smisao - dobivanje pregleda nad cijelom astronomijom. Mislim da je knjiga jedna od najboljih koje sam ikada vidio tako da sam joj prisiljen dati izrazito visoku ocjenu.

ocjena: 10/10

Mario Pallua, < 1.2.2004.

universe