the universe explained

naslov: The Universe Explained
autor: Colin Ronan
izdavač: Marshall Editions Ltd., 1994.
opis: tvrdi uvez, 189 str, engleski jezik

The Universe Explained u doslovnom, a ujedno i najboljem prijevodu na hrvatski znači "Objašnjeni Svemir". Taj prevedeni naslov ujedno i opisuje temu ove knjige. Knjiga i autor imaju cilj da nam ovom knjigom pojasne mnoge stvari vezane uz nastanak, pojave i svega vezanoga uz Svemir, a time i zvijezde i planete. Na prvi pogled knjiga izgledom i formatom podsjeća na enciklopediju, no izgled vara. Unutar korica krije se tekst sa mnogo informacija koje se čak ne moraju nalaziti u glavnom tekstu već u pojašnjenjima sa strane i sa mnogo slika. Knjiga ima pet glavnih poglavlja koja se dijele na 15 - 20 naslova. Tih pet glavnih naslova glase redom: Observatory Earth, The Planets, Sun and Stars, Nebulae and Galaxies, te How the Universe Works.

Prvi naslov, Observatory Earth, koji bi u prijevodu značio "Observatorij Zemlja", govori o o tome na koji način vidimo zvijezde, na koji način možemo promatrati zvijezde i planete, o teleskopima i njihovim izumiteljima isto kao i o ljudima koji su najviše pridonijeli razvoju teleskopa. Ovo prvo poglavlje je ujedno uvod u početke astronomije i u daljnje teme koje knjiga obrađuje. Recimo samo da je u ovom poglavlju objašnjeno sve od vrtnje Zemlje i posljedica toga na nas do nastanka zviježđa, teleskopa i objašnjenja astronomskih i fizičkih jedinica.

Drugi naslov, The Planets, kao što mu samo ime kaže, govori o planetima. U ovom poglavlju obrađeni su svi planeti Sunčevog sustava počevši od toga kako je uopće u povijesti došlo do spoznaje da planeti nisu tek zvijezde na nebu. U ovom se poglavlju mogu naći uspoređivanja planeta sa različitim objektima kako bi čitatelj dobio što bolju predodžbu o njihovim svojstvima i izgledu (kao na primjer da je Jupiter veličine naranče, Zemlja bi tada bila veličine graška, a Jupiter ima tako malu gustoću da bi jedan komad njega plutao na vodi, dok bi jednaki komad Zemlje potonuo). Neki planeti, koji su po nečemu značajni (kao Mars zbog mogućnosti života ili Jupiter zbog svoje veličine) imaju stranicu više o sebi ili svojim pratiocima. U ovom se dijelu može saznati i mnogo zanimljivosti (kao na primjer da Merkur ima dva zalaska i izlaska Sunaca u jednom danu). Također ne smijemo zaboraviti da se kod svakog planeta nalazi tablica sa njegovim najvažnijim obilježjima poput veličine, udaljenosti od Sunca i Zemlje, gravitacije na površini i drugih.

Sun and Stars je dio koji govori o zvijezdama i našem Suncu. Ovdje su objašnjene pojave i procesi na zvijezdama zbog kojih one sjaje i mi ih vidimo na noćnome nebu. Objašnjeno je kako nastaju i odvijaju se nuklearni procesi u zvijezdama, kako zvijezde stare, kako im počinje i završava život. Nadalje, govori se i o tome kako su se zviježđa mijenjala tokom milijuna godina, kako nastaju supernove i crne rupe, te što je spektar i kakve veze on ima s temperaturom zvijezda.

Četvrti naslov, Nebulae and Galaxies, ima za temu nastanak, pojavu i općenito sve o maglicama, galaksijama i skupovima zvijezda. Dakle, tu ulaze i podjela galaksija, katalogizacija nebula i galaksija koju je načinio Charles Messier, o evoluciji galaksija i njihovom nastanku kao i o nastanku nebula i zvjezdanih skupova, te naravno o našoj galaksiji Mliječni put i njenim susjedima, to jest Lokalnoj grupi galaksija u kojoj se nalazimo.

Peti i zadnji naslov, How the Universe Works, bi u prijevodu značio "Kako Svemir radi". Naravno, ovdje se govori o procesima u Svemiru, njegovom konstantnom širenju, silama koje vladaju u njemu, i o njegovom nastanku. Ovo poglavlje ima veliku dozu sumnjičavosti i pretpostavljanja jer o Svemiru koliko god puno znamo, još uvijek znamo malo ili gotovo ništa. Ipak ovdje se pokušava dokučiti koliko je svemir uistinu star, hoće li se beskonačno širiti, iz čega je nastao i niz drugih pitanja koja zaokupljaju znanstvenike diljem svijeta još danas.

The Universe Explained je vrlo dobro štivo za sve koji se žele baviti astronomijom jer ima vrlo mnogo skica, slika, grafova i ilustracija koje pomažu u shvaćanju svega što nas okružuje i u shvaćanju kako stvari u Svemiru rade. Vrlo je laka za čitanje unatoč tome što ima mnogo podataka. Jedina zamjerka mi je možda format knjige i to što sve nalikuje na enciklopediju. Svaka čast autoru, ali sumnjam da bi ikoje dijete imalo strpljenja čitati tako opširnu enciklopediju. Radi toga ju smatram izvrsnom za one koji žele postati (amaterski) astronomi i ući u svijet astronomije. No to i nije neki ozbiljan razlog da ne pročitate ovu knjigu jer unatoč izgledu knjiga je vrlo blizu nekoj stručnijoj knjizi.

ocjena: 8/10

Damir Andrašević, < 1.8.2004.

the universe explained